Hoe organiseer je een origineel vrijgezellenfeest in 5 stappen?

Voordat je aan deze gecompliceerde taak gaat beginnen, moet je onthouden dat deze informatie uitsluitend voor vrienden is bedoeld. Je hebt zojuist het nieuws ontvangen dat je hartsvriendin gaat trouwen en dat het organiseren van het vrijgezellenfeest jouw taak is. En dat is een hele verantwoordelijkheid.

Lees verder en ontdek hoe je een origineel vrijgezellenfeest organiseert in 5 stappen:

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

 1. Kies de persoon (of personen) die het organiseert

Een vrijgezellenfeest organiseren is niet iets waar je te licht over moet denken. Het is geen meidenspel, zeker vandaag de dag waarbij de indeling van een vrijgezellenfeest voor mannen en vrouwen zeer vergelijkbaar is. De organisatie is een serieuze zaak geworden.

Al jouw vriendinnen zijn natuurlijk super enthousiast. Maar een feest organiseren vereist veel werk. Ze moeten een lijst hebben met alle contacten die erbij betrokken zijn: van de partner (hij of zij zal moeten helpen met inpakken van de tas voor die geheime reis) tot aan de bedrijven die ingeschakeld zijn. Mocht een weddingplanner zijn ingeschakeld dan mag dit contact zeker niet ontbreken, deze kan helpen met ideeën bedenken voor het programma van het vrijgezellenfeest. Ook is het niet verkeerd om hulp aan familieleden en vrienden te vragen.

Aan de andere kant is het waarschijnlijk dat de vriendin die gaat trouwen de leiding heeft over het bij elkaar brengen van haar leger van metgezellen voor die dag. Het is van essentieel belang dat de bruid een lijst met namen verstrekt of dat zij zelf de groep organiseert, maar zich vervolgens niet meer met de organisatie bemoeit. Daarnaast is het mogelijk voor de bruid om te beslissen wie voor het vrijgezellenfeest moet zorgen. Op die manier kan zij ook voor de wijsheid of de waanzin kiezen, en daarvoor zijn er verschillende mogelijkheden in haar sociale kringen.

Zankyou. Foto: Shutterstock
Zankyou. Foto: Shutterstock

Dazzled Day – Weddingplanner: Degene die uiteindelijk het feestje gaat organiseren wacht de zware taak om een onvergetelijk-supertof-te-gek feest neer te zetten (no pressure!). Ook daar hebben we nog wat tips voor!

  • Begin zo vroeg mogelijk met het prikken van een datum! Niets is zo moeilijk als een heel stel mensen op dezelfde dag bij elkaar te krijgen. In plaats van 20 verschillende whatsapp gesprekken of e-mails, kan een online datumprikker hier heel handig voor zijn.
  • Stel voordat je begint met boeken en plannen een budget vast. Bedenk zelf wat je per persoon ongeveer uit wilt geven of check bij de mensen die uitgenodigd worden wat ze ongeveer uit willen geven en haal hier een gemiddelde uit. Hou er rekening mee dat de kosten voor de bruid of bruidegom hier ook bij komen! Het is een ongeschreven regel dat zij niet hoeven te betalen voor het vrijgezellenfeest.
  • Less is more! Probeer niet om de dag zo vol mogelijk te proppen met verschillende activiteiten. Uiteindelijk zijn jullie dan van hot naar her aan het rennen of constant op te tijd aan het letten omdat je anders in de knoei komt met het volgende onderdeel. Niet heel feestelijk!
  • Geef het aan zowel de gasten als aan de bedrijven, restaurants, feestlocaties en iedereen die bij het feestje betrokken is door als het feest een verrassing is voor de bruid of bruidegom. Het zou natuurlijk zonde zijn als iemand uitgebreid over de planning begint te vertellen tegen de bruid omdat hij of zij niet wist dat het nog geheim moest blijven!
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Weddingplanner het Bruidsmeisje: Wat ook handig is, is om eerst even een vragenlijst bij iedereen af te nemen. Je kunt dit eenvoudig met een online enquête doen. Zo weet je dat iedereen op dezelfde lijn zit en krijg je niet achteraf gedoe over dat het te duur is of dat ze niet kunnen.

Wat moet er in de vragenlijst staan:

  • Hoeveel wil je idealiter uitgeven aan het vrijgezellenfeest? Wat zou je maximaal willen uitgeven voor het vrijgezellenfeest?
  • Geef 3 tips voor activiteiten die jij denkt dat de bruid superleuk zou vinden om te doen en die jij ook leuk vindt!
  • Geef 3 betaalbare eettips
  • Geef 3 creatieve tips voor een kleiner budget
  • Waar denk je dat de bruid absoluut niet van houdt?
  • Moeten we nog ergens rekening mee houden? (denk aan dieet, zwangerschap, beperkingen)
  • Geef in de datumprikker aan wanneer je zou kunnen.
  • Wil je meehelpen met de organisatie?

Zodra je alles in kaart hebt gebracht kun je aan de slag gaan. Maak eerst een overzicht van het gehele budget en boek pas wat als alles helemaal in kaart is gebracht. Vergeet ook niet alvast wat opties te plaatsen op leuke activiteiten of een reservering te maken, want anders kan die leuke activiteit of dat favoriete restaurantje ineens voor je neus weggekaapt zijn.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

 2. Respecteer de mening van de bruid

Dit is belangrijker dan je misschien in eerste instantie denkt. We willen hiermee niet zeggen dat de aanstaande bruid zich met de indeling van de dag mag bemoeien (zij moet ver weg blijven van alles, misschien moet je haar 25 keer sturen om het menu voor de trouwdag te proberen). Het is van belang dat je stilstaat bij wat de bruid leuk vindt, waar ze van houdt en wat ze haat. Hoewel het de vriendinnen zijn die alles bepalen, moeten zij de mening van de bruid respecteren want er staan wel principes op het spel.

Hoe dan ook: de uiteindelijke keuze ligt bij jullie, de vriendinnen. De bruid heeft waarschijnlijk bepaalt wie het feest mag organiseren en dat helpt ook. Normaal gesproken winnen de verstandige vriendinnen dit spel.

”Vergeet ook niet bepaalde allergieën en de agenda van de bruid!”  – Dazzled Day – Weddingplanner

Foto: Kim Hart Fotografie
Foto: Kim Hart Fotografie

 3. Start met brainstormen

En dan kan het beginnen: de ideeën voor een vrijgezellenfeest kunnen enorm verschillen. Wat je gaat doen is afhankelijk van het budget en het gezonde verstand van de groep, niet altijd wordt er nagedacht over alle factoren die meespelen. Dus begin gewoon met brainstormen en haal daar de beste opties uit die aansluiten bij de voorkeur van de bruid, het budget en de voorkeur van de groep.

Hieronder laten we je een aantal originele ideeën zien die ver weg staan van alles wat je normaal gesproken ziet in Amerikaanse films. Als je wil, kun je natuurlijk altijd pikante ingrediënten toevoegen om het meer naar je smaak te maken. Bij Zankyou bieden we je een basis waarmee jij beetje bij beetje een heel gepersonaliseerd feest van kan maken.

  1. Reizen. Een reis is een perfecte optie. Als je wil reizen met hoofdletters heb je uiteraard wel een groter budget nodig, maar je kunt ook denken aan het reizen in eigen land: een huisje aan zee of in het bos. Tijdens de trip kan elke groep doen wat hij wil: toeristische plekken bezoeken of een feest organiseren. Alles wat jullie willen is mogelijk en dat ver van huis!
  2. Avontuur. De avontuurlijke optie wordt steeds vaker gekozen en kan compleet gemaakt worden met een diner en een feest. Als je kiest voor avontuur, kun je kiezen uit verschillende sporten die goed werken. Wij raden rafting en trekking aan, dit zijn opties die eigenlijk voor iedereen werken. Voor de echte durfals kan parachutespringen, paragliding of bungeejumpen op een brede glimlach rekenen. Wedden dat je een adrenalineshot krijgt waar je u tegen zegt? Je kunt er ook voor kiezen om zo’n activiteit, die niet goedkoop is, enkel voor de bruid te organiseren. Op die manier verplicht je mensen die er geen zin hebben tot niets.
  3. Spellen. Er zijn activiteiten die het altijd goed doen in dit soort festiviteiten. Denk aan karten, paintball, laser gamen en virtual reality games. Dit zijn goede alternatieven, maar je kunt ook denken aan opblaasbare obstakelbaan.
  4. Eten en drinken. Ook zijn er plannen die gericht zijn op eten en drinken. Dit hoeft niet te betekenen dat je je gaat bezatten. Wat dacht je van een diner met optreden, een kookworkshop of een wijnproeverij (of bier, gin tonics…)? Hiermee kun je eigenlijk altijd op blije gezichten rekenen.
  5. Relax en schoonheid. Een van de plannen waar je altijd mee scoort: een bezoekje aan de spa of een schoonheidssalon. Op deze plekken kun je de bruid even helemaal te rust laten komen en zelf heb je ook de tijd om haar te vergezellen op dit ‘zware’ pad naar absolute ontspanning.Om tot deze ontspanning te komen zijn er verschillende baden met diverse temperaturen, massages, make up-sessies, kappers, manicure, pedicure, etc. Er is alles dat nodig is om weer als nieuw naar buiten te lopen bij de gekozen locatie. Je kunt dit avontuur compleet maken met een meditatiesessie, yoga, pilates of iets anders dat ervoor zorgt dat je helemaal tot rust komt.
  6. Feest en spektakel. De discotheek is nooit een slechte plek om de dag af te sluiten. Er gaat niets boven een goed feest waarbij de vriendschap van de hele groep nog een keer centraal staat. De limousines om naar de plaats van het feest te gaan zijn al onderdeel van de ervaring en vergroten het plezier. Dit plan is een groot feest en misschien is dat wel wat je zoekt (en je kunt je voelen als in een videoclip van een rapper). Aan de andere kant proberen wij meer culturele evenementen aan te raden, zoals concerten, monologen, muziekfestivals of dinertje met optredens. Probeer weg te blijven van de opzichtige vrijgezellenfeesten en bedenk een origineel plan voor jullie vriendin.
  7. Een boot. Het is helemaal hip om een boot met of zonder kapitein (afhankelijk van het type boot) te huren en te feesten op zee of op een meer. Deze optie kan eigenlijk aan elke kust, in een land ver weg of gewoon in Nederland. Het resultaat is altijd een supertoffe party waar nog lang over nagepraat wordt.
  8. Bridal Party of Bridal Shower. Deze twee vormen een optie die afbreuk doet aan het traditionele vrijgezellenfeest (en dat werkt soms perfect). Hoewel het geen optie is die het overal goed doet, is het modern concept dat terrein wint. Het komt uit de Verenigde Staten en bestaat uit een bijeenkomst op een charmante plek, aangekleed met landelijke en vintage decoratie. Je krijgt brunchachtige delicatessen geserveerd met zachte sfeermuziek of bluesmuziek op de achtergrond. Er worden bordspelletjes gespeeld, anekdotes verteld en er wordt vooral veel gelachen.
  9. Slumber party. Dit lijkt op de bridal party, maar is informeler. Het is vaak een pyjama-feestje waarbij er typische spelletjes gespeeld worden en er wordt gedronken. Er staat fastfood op het menu en er worden geheimen verteld. Eigenlijk is er ruimte voor alles wat opkomt, maar de sfeer is ontspannen en intiem. Het belangrijkste is om samen te slapen en het liefst in dezelfde kamer op verschillende matrassen. Heb je de Amerikaanse bioscoop van de 90-00 toevallig niet gezien?
Foto: Kim Hart Fotografie
Foto: Kim Hart Fotografie

 4. Kies een tijdstip

Als je nu eenmaal hebt gekozen wat je gaat doen en waar je dat gaat doen, is het belangrijk om een datum te prikken. Stem dit goed af, op de millimeter, zodat alles perfect verloopt op D-Day.

Het is van levensbelang om te benadrukken dat de bruid van niets weet. De datum mag ze wel weten, want ze moet immers wel vrij zijn op die dag. Als de dag staat, moet je ervoor zorgen dat er een tijd wordt bepaald waarop de bruid wordt opgehaald. Dit is natuurlijk afhankelijk van het plan. Als jullie voor een reis gekozen hebben, moet de ontvoering vroeg gebeuren, want haar partner en de vriendinnen moeten dan snel helpen om haar koffer te pakken. Hebben jullie een te gekke outfit voor haar gekocht? Dan is dit het moment waarop de aanstaande bruid zich mag omkleden.

Ook belangrijk: de timing voor de grappen. Het is niet verplicht, maar er zeker ruimte voor een goede grap. Hebben jullie bedacht om haar achter te laten bij een benzinestation of haar op de trein te zetten naar een afgelegen plaats, bedenk dan van tevoren goed de plaats en tijd waar je dit gaat doen. ”Bedenk een leuke smoes waarmee je de bruid écht overvalt.” – Weddingplanner het Bruidsmeisje.

Als de grappen zijn gemaakt, is het belangrijk dat je rekening houdt met tijden van openbaar vervoer, de activiteiten, het ontbijt, de lunch, het diner, misschien wel de accommodatie, de verrassingen (limousines, vuurwerk…) en natuurlijk het feest.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

 5. Niet vergeten: Zankyou’s adviezen

Er zijn vrijgezellenfeesten die fantastisch zijn, maar helaas ook die wat minder goed verlopen. Om dit laatste te vermijden, is het belangrijk dat je iets organiseert dat naar ieders smaak is. Laat de voorkeur van de bruid niet links liggen, maar zorg er ook voor dat niemand van de vriendinnen zich ongemakkelijk voelt. Bedenk een gevarieerd programma.

Een andere belangrijk advies voor als het aankomt op de communicatie tussen de deelnemers: Vandaag de dag is communiceren heel gemakkelijk, denk bijvoorbeeld aan vormen zoals Whatsapp. Maar soms verandert die gemakkelijke app in een ware nachtmerrie. Probeer als deelnemer de organisatoren te respecteren die de ingewikkelde taak op zich hebben genomen en wees voorzichtig met het delen van informatie. Het is niet altijd nodig om te reageren. Het is ook handig om een Excel-document op te stellen waarin je de aanschaf van kleine producten en de betalingen van de vriendinnen kunt opslaan.

Volg ons op InstagramPinterest en Facebook om op de hoogte te blijven van de laatste trends, de beste tips en nog meer inspiratie op te doen!

Neem contact op met de leveranciers die in dit artikel zijn genoemd!

Laat een bericht achter

Hoe organiseer je in 5 stappen je bruiloft op het strand
Hoe organiseer je in 5 stappen je bruiloft op het strand
Een bruiloft op het strand, wie droomt daar niet van? Heerlijk met de voeten in het zand, onder de warme zon. Toch zijn er een paar dingen waar je op moet letten als je gaat trouwen op het strand. Lees onze tips van de experts, en ga voor een fantastische bruiloft op het strand!
Hoe organiseer je een intieme bruiloft? Wij geven tips!
Hoe organiseer je een intieme bruiloft? Wij geven tips!
Houden jullie de bruiloft liever intiem? Dit kunnen wij volledig begrijpen! Lees hier 5 tips voor een geweldige, intieme bruiloft!
Foto: Zondag Fotografie
Zo organiseer je een wettelijk huwelijk in 5 stappen!
Hoe organiseer je een wettelijk huwelijk! Wij leggen het uit, samen met trouwambtenaren Tintelend Trouwen en Ja, Ik Wil Ria!

Creëer een bruiloft website

100% aanpasbaar met honderden ontwerpen om uit te kiezen. Zie meer ontwerpen >

Werkt u in de bruiloftindustrie?
Bent u een professional in de bruiloft industrie? Dan geeft Zankyou u en uw bedrijf de mogelijkheid om uw diensten te publiceren op onze website. Kom in contact met duizenden bruidsparen die ervoor kiezen om hun bruiloft te organiseren met Zankyou. Ontvang vrijblijvend informatie over de mogelijkheden die Zankyou uw bedrijf kan bieden! Meer informatie