Waarom een draaiboek maken voor jullie trouwdag? Wij geven je alle informatie!

Waarom een draaiboek maken voor jullie trouwdag? Wij geven je alle informatie!

Een draaiboek is een absolute must om te hebben op de bruiloft. Wij leggen uit waarom en hoe je deze opstelt!

Waarom een draaiboek maken voor jullie trouwdag? Wij geven je alle informatie!
  • Organiseren bruiloft
  • Adviseren
  • Bruidspaar

Een draaiboek is absoluut onmisbaar op jullie grote dag! Maar waarom? Maandenlang zijn jullie bezig geweest met het plannen en organiseren van alle details van deze speciale dag: de trouwleveranciers zijn geboekt, locatie en trouwvervoer zijn geregeld en de ceremoniemeester is aangewezen om alles op rolletjes te laten lopen – laat de dag maar komen! Dat moet wel goed komen… toch?

Je zult pas volledig kunnen genieten van jullie grote dag als alles tot in de puntjes is voorbereid: dus maak dat draaiboek! In het draaiboek staat jullie gehele trouwdag van begin tot eind tot in detail beschreven en is aan alle mogelijke scenarios gedacht. Laat niets aan het toeval over en zorg ervoor dat jullie trouwdag volledig naar wens verloopt! Samen met Patricia en Daniëlle van TrouwWens Weddings & Events geven wij je alle tips voor het maken van een draaiboek, zodat jij op de trouwdag niets anders kan doen dan genieten!

Wat is een draaiboek?

Een draaiboek van de bruiloft is eigenlijk een soort script voor jullie bruiloft. Er staat in detail beschreven wat er precies gaat gebeuren, wanneer dit gaat gebeuren, welke middelen hiervoor nodig zijn en door wie dit wordt uitgevoerd. Hartstikke handig dus! Op de dag zelf wordt het draaiboek gebruikt door de ceremoniemeester om ervoor te zorgen dat alles volledig op rolletjes (en volledig naar jullie wens) verloopt. In het draaiboek worden alle mogelijke scenarios besproken, ook de dingen die eventueel mis kunnen gaan. Zo zijn jullie overal op voorbereid en hebben jullie niks om je zorgen over te maken!

Patricia en Daniëlle, van TrouwWens Weddings & Events, vertellen dat zij al beginnen met het vullen van het draaiboek vanaf de eerste afspraak. ¨Hoe dichterbij de dag komt, hoe meer gevuld het draaiboek is: van contactgegevens van de leveranciers en van de belangrijkste gasten (zonder getuigen wordt er niet getrouwd:)), de ceremonie indeling, de tafel indeling tot een volledige tijdsplanning van de dag. Hoe wordt de styling van de trouwlocaties, welke muziek speelt er tijdens de ceremonie, wanneer wordt de taart geleverd: tot in de kleinste details wordt alles genoteerd. Dit alles ter voorbereiding en als handleiding op de dag zelf, zodat jullie ongestoord van elkaar en samen met jullie gasten kunnen genieten. Achter de schermen is alles geregeld en mocht er iets mis dreigen te gaan hebben we het draaiboek en onze eigen inventiviteit om dit al glad te strijken voordat ook maar iemand het in de gaten heeft!¨

Hoe stel je een draaiboek op?

Wil jij het laatste nieuws voor jullie bruiloft niet missen?

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Om te zorgen dat jullie draaiboek helemaal compleet is, bevelen wij aan om deze samen met jullie weddingplanner te maken. Zij hebben ontzettend veel ervaring en weten precies op welke dingen er gelet moeten worden, hoeveel tijd bepaalde dingen in beslag kunnen nemen én wat er eventueel mis kan gaan. Veel mensen kiezen er voor om hun weddingplanners te laten optreden als ceremoniemeester op de grote dag en wij kunnen dit niet vaak genoeg aanbevelen! Waarom? Dat lees je hier! 

Er zijn een aantal vaste onderdelen die onmisbaar zijn in het draaiboek van jullie grote dag, lees snel verder voor onze tips! Hebben jullie hulp nodig met het maken van een draaiboek, of met de complete organisatie van jullie bruiloft? Neem dan eens contact op met TrouwWens Weddings & Events. Patricia en Daniëlle maken samen met jullie de bruiloft van jullie dromen werkelijkheid!

opslaanTrouwWens. Foto: Linda Bouritius FotografieNeem nu contact op met TrouwWens!
TrouwWens. Foto: Linda Bouritius Fotografie
  1. Maak een lijst met alle activiteiten van jullie dag

Begin met het opstellen van een lijst met alle activiteiten die plaatsvinden op jullie trouwdag. Deze hoeft in het begin nog niet in chronologische volgorde te staan, maar het is wel handig om ze op te delen in de verschillende dagdelen van de bruiloft. Wij bevelen aan om dit zo uitgebreid mogelijk te maken, zodat je een goed overzicht hebt van wat er allemaal gebeurd op zo´n dag. Onderdelen die hierbij vaak vergeten worden, zijn: genoeg tijd om je haar- en make-up te (laten) doen, fotomomentjes met de fotograaf en, het allerbelangrijkst: rustmomentjes voor jullie samen! 

2. Maak een chronologische tijdplanning

Wanneer de dag nadert en er meer afspraken met leveranciers zijn gemaakt, bevelen wij aan om de activiteiten op chronologische volgorde te zetten. Er is geen officiële volgorde, dus denk na over wat jullie het liefste willen! Sommige bruidsparen kiezen er bijvoorbeeld voor om de taart aan te snijden na de ceremonie, maar anderen doen dit na het diner.

Bedenk ook per onderdeel hoeveel tijd jullie hier voor nodig gaan hebben. Een kwartiertje voor jouw bruidslook? Dat is wellicht niet helemaal haalbaar. Ga hierover in overleg met de leveranciers die jullie hebben ingehuurd! Vraag bijvoorbeeld aan jouw visagiste hoe lang zij bezig denkt te zijn met jouw haar en make-up! Ongetwijfeld dat jullie weddingplanner jullie hier bij kan helpen: hij/zij weet als geen ander hoeveel tijd er voor bepaalde dingen ingepland moet worden en hoe jullie alles het beste kunnen organiseren!

Tip: vergeet niet genoeg tijd te berekenen voor het vervoer tussen eventuele verschillende locaties!

3. Verdeel de taken

Wie is waar verantwoordelijk voor? Leg dat vast per onderdeel van jullie dag en voorkom op deze manier eventuele misverstanden! Denk hierbij aan dingen als: wie haalt de ringen op? Wordt het bruidsboeket bezorgd of moet deze opgehaald worden bij de bloemist?

Haalt een familielid jullie trouwringen op? Bespreek dan de planning met diegene! Hoe laat worden de ringen bij de ceremonielocatie verwacht, hoe laat is de winkel open, wat is er afgesproken met de juwelier?

4. Afspraken met de leveranciers

Wij bevelen aan om in jullie draaiboek een lijst te maken met de leveranciers die jullie hebben ingehuurd en leg hierin duidelijk vast wat voor afspraken er zijn gemaakt. Leg ook vast wie jullie contactpersoon is bij deze organisatie, hoe je deze persoon kunt bereiken en hoe jullie de betalingen hebben geregeld.

5. Print het draaiboek uit

¨Op de grote dag is het draaiboek onze bijbel!¨, aldus Patricia en Daniëlle van TrouwWens Weddings & Events. Jullie kunnen alle zorgen volledig laten varen, want met een volledig draaiboek zal alles volledig volgens plan verlopen! Niet alleen jullie, maar alle verantwoordelijken die je bij stap 3 aangesteld hebt moeten over het draaiboek beschikken. Zorg ervoor dat jullie de draaiboeken een aantal weken voor de bruiloft naar alle belanghebbenden mailen en print ze voor hen uit op de dag zelf.

Natuurlijk is het top om het draaiboek op de bruiloft bij de hand te hebben, maar probeer niet te erg op de tijden en de planning van de activiteiten te hameren. Je wilt namelijk voorkomen dat de tijden van de activiteiten erin gedrild worden en dat gasten uiteindelijk geen ruimte hebben om tussendoor rust te nemen. Daarnaast mogen jullie jezelf ook een adempauze gunnen!

Conclusie: een draaiboek is een must om te hebben op de bruiloft. Lees hier welke dingen je zou vergeten als je geen weddingplanner had en welke online tools het handigste zijn voor het plannen van jouw bruiloft.

Voor meer inspiratie en de laatste trouwtrends volg je ons op Pinterest, Instagram en Facebook!

Neem contact op met de leveranciers die in dit artikel zijn genoemd!

TrouwWens Weddings & Events BWPN Beroepsorganisatie

Laat een bericht achter

Ontvang 100% van uw geschenken in cash!