De meest essentiële onderdelen voor de organisatie van je bruiloft, met deze lijst heb je alles onder controle!

Een bruiloft is voordat je het weet voorbij, alles speelt zich af gedurende één dag en de tijd vliegt al helemaal wanneer je plezier hebt dus grote kans dat de dag om is voordat je het door hebt. Dat maakt het niet minder belangrijk om de meest essentiële onderdelen van de organisatie gedurende de dag goed in de gaten te houden.

Foto: Arteboda
Foto: Arteboda

Tijdens de bruiloft zijn er talloze partijen betrokken die allemaal hun bijdrage op het juiste moment moeten leveren waarvoor vaak een uitgebreid draaiboek opgesteld zal moeten worden. Het is fundamenteel dat jullie als bruidspaar gemakkelijk in de gaten kunnen houden of alles tot in de puntjes is georganiseerd en of de planning op de dag zelf nog goed loopt. Omdat je al zo veel aan je hoofd hebt en ook natuurlijk moet kunnen genieten van de dag zelf hebben we een ideaal hulpmiddel: lijstjes! Een duidelijk overzicht met de belangrijkste onderdelen van jouw trouwdag en de organisatie puntjes die je daarbij in de gaten moet houden. We hebben hierbij de hulp ingeschakeld van Jessica van Yes Events.

Foto: Yes Events / Fine art fotografie
Foto: Yes Events / Fine art fotografie

Allereerst: de basis

Als je de hulp ingeroepen hebt van een wedding planner is het gebruikelijk dat deze het contact met de leveranciers onderhoudt, desondanks is het slim om hun contactgegevens bij de hand te hebben: telefoonnummers, email adressen, contactpersonen, websites voor het geval dat. Maar wanneer jullie de organisatie zelf in de hand hebben genomen is het natuurlijk nog belangrijker alle gegevens op de trouwdag achter de hand te hebben, voor het geval de planning iets anders loopt of wanneer iemand te laat komt opdagen.

Waar moet je als eerste op letten?

1. Het ophalen van de jurk: het kan dat je je jurk al dagen klaar hebt hangen of dat iemand de jurk op het laatste moment brengt voor een smetteloos ontvangst.

2. Haar en make up: de professionals hebben een duidelijk schema nodig, hoeveel personen verzorgd moeten worden en de locatie waar het allemaal gaat gebeuren.

3. De bloemen: beiden het boeket en de bloemen voor decoratie moeten klaar staan tijdens het begin van de dag en de bedrijven moeten precies weten waar ze geplaatst moeten worden.

4. De ringen: wie de ringen gaan dragen en wanneer moet duidelijk gecommuniceerd zijn, iets wat je gemakkelijk kan vergeten. Zorg dat dit goed gepland is zodat je niet met lege handen bij het altaar komt te staan.

5. De fotograaf: een goede fotograaf uitkiezen is essentieel zodat je verzekerd bent van de aller mooiste foto’s. Zorg ervoor dat deze zich goed bewust is van het verloop van de dag en daardoor klaar zal staan op de meest belangrijke momenten. Loop alles op het begin van de dag nog een laatste keer na zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

6. Het vervoer: check aan het begin van de dag of de auto, de chauffeur en de decoraties allemaal klaar zijn.

Foto: Yes Events / Fine art fotografie
Foto: Yes Events / Fine art fotografie

Details van de ceremonie

1. Het moment van de ceremonie is aangebroken en natuurlijk kunnen de zenuwen op dat moment aardig inslaan. Nu is het van het grootste belang dat ieder zijn rol tijdens de ceremonie kent en dat het voor iedereen bekend is hoe laat het bruidspaar aankomt en wanneer de gasten plaats moeten nemen op hun toegekende plekken. De beste tip die Jessica van Yes Events jullie wil meegeven is dat je moet kiezen voor een professionele ceremoniemeester. Zo kunnen jullie familie en vrienden zorgeloos meegenieten van jullie grote dag! Vaak wordt het ceremoniemeesterschap onderschat en krijgen dierbaren die de taak gekregen hebben erg veel te doen. Op die manier kunnen ze minder genieten van de dag en dat is zonde!

2. Minuten voor de ceremonie is het essentieel dat de aangewezen personen een kopie hebben van de lezingen, de muziek en dat daarnaast de afgesproken tijden voor het binnenkomen en verlaten van de kerk zullen worden opgevolgd.

3. Zorg ervoor dat de fotograaf op de hoogte is van de momenten die beslist gefotografeerd zullen moeten worden. Als je je geloften op papier bij je wilt hebben kan je deze het beste aan de getuigen geven zodat deze je ze op het juiste moment kunnen overhandigen.

4. Na de ceremonie zullen er pakketten rijst, of een gekozen alternatief zoals confetti of bellenblaas, uitgedeeld moeten worden. Bespreek dit duidelijk van tevoren met de aangewezen personen zodat alles klaar staan wanneer jullie als getrouwd stel naar buiten komen.

5. Wanneer de gasten na de ceremonie met speciaal vervoer naar het banket zullen worden gebracht is het een goed idee dit duidelijk te communiceren naar alle genodigden, doe dit bijvoorbeeld met een plattegrond van de looproute naar de opstapplaats.

Foto: iSi Weddings
Foto: iSi Weddings

Het banket

Zoals we eerder al benoemden is het inschakelen van een weddingplanner een enorme verlichting bij het organiseren van een bruiloft, iemand met ervaring op het gebied van bruiloft zorgt ervoor dat geen detail over het hoofd zal worden gezien en jij je nergens zorgen over zal hoeven maken. Wanneer je het toch fijner vind dit zelf te doen moet je de volgende punten tijdens het banket goed uitgedacht hebben:

1. De tafelindeling: alle gegevens van de genodigden moeten kloppen, duidelijk zichtbaar zijn en wanneer er onverwacht meer mensen een hapje komen eten moet dit nog op het laatste moment aangepast kunnen worden. Lees ook: Wie mag er naast de bruid en bruidegom zitten?

2. Bekijk goed wanneer het tijd is om te borrelen en wanneer dit afgelopen is.

3. Het opdienen van de gerechten: wijs de catering er nog even op welke mensen een allergie hebben of een aangepast gerecht hebben aangevraagd. Je gasten zullen het erg waarderen als je rekening houdt met hun persoonlijke voorkeuren.

4. Het geven van een kleinigheidje: ben je van plan je gasten een cadeautje mee te geven, dan is het banket vaak een goed moment en moet het duidelijk zijn hoe dit zal verlopen en wie deze taak in handen neemt.

Foto: Jorik Algra
Foto: Jorik Algra

Het feest

Wanneer het eten afgelopen is begint het leukste deel van de dag! Hebben jullie een speciale dans voorbereid? Dan moet de persoon die over de muziek gaat hier natuurlijk van op de hoogte zijn. Ook is het leuk om tijdens het feest wat extratjes aan te bieden zoals een photobooth, of een cocktail bar. Vind je het fijn als er tijdens het feest wc’s worden onderhouden, vergeet dan dit niet na te vragen bij de locatie.

Foto: Yes Events / Milou van Ham fotografie
Foto: Yes Events / Milou van Ham fotografie

Loopt er iets niet volgens plan? Geen zorgen, vaak is er voor alles een oplossing en moet je vooral ontzettend veel genieten van deze speciale dag! Lees ook: Tips om jouw bruiloft ontspannen te plannen.

Wil jen niks van ons missen? Volg ons dan ook op Instagram en Facebook!

Neem contact op met de service providers die in dit artikel zijn genoemd!

Meer informatie over

Laat een bericht achter

Credits: Rox and San Bruidsfotografie
Maak de gastenlijst voor je bruiloft met deze 6 tips!
Weet je niet precies wie je allemaal moet uitnodigen voor je bruiloft? Bekijk dan hier 5 tips die wij bij Zankyou meegeven zodat jouw gastenlijst compleet is.
Fotosolo
Hoe voorkom je dat je ouders en schoonouders de organisatie van de bruiloft compleet overnemen?
Het is normaal dat ouders, ten goeder trouw, jullie willen helpen met hun expertise, maar hoeveel hulp hebben jullie écht nodig? Lees alles over de rol van je ouders en schoonouders op jullie bruiloft!
Foto: de Kievit Bruiloften
Vind de perfecte trouwjurk voor jouw lichaamstype met deze tips
Een trouwjurk uitkiezen is misschien wel het meest opwindendste onderdeel van de hele bruiloftsplanning! Waar moet je op letten bij het oriënteren op een jurk?

Creëer een bruiloft website

100% aanpasbaar met honderden ontwerpen om uit te kiezen. Zie meer ontwerpen >

Werkt u in de bruiloftindustrie?
Bent u een professional in de bruiloft industrie? Dan geeft Zankyou u en uw bedrijf de mogelijkheid om uw diensten te publiceren op onze website. Kom in contact met duizenden bruidsparen die ervoor kiezen om hun bruiloft te organiseren met Zankyou. Ontvang vrijblijvend informatie over de mogelijkheden die Zankyou uw bedrijf kan bieden! Meer informatie