Hoe organiseer je een thuisbruiloft in 5 stappen?

Bij een bruiloft denk je al snel aan grote tuinen en zalen, foto’s op het strand of midden in de natuur, en denk je vrijwel niet aan een thuisbruiloft. Maar vergis je niet, want het kan juist een erg goed idee zijn voor stellen die een intieme bruiloft willen, voor diegenen die luxe eigendommen hebben of die geen groot budget hebben. Wil je weten hoe je een thuisbruiloft het beste kun organiseren? Lees dan snel verder, want samen met metSUUS & deze 5 stappen geven wij de beste tips!

 Stap 1. Denk aan de grootte van het huis

Er zijn verschillende redenen waarom je een bruiloft thuis kunt organiseren. Het idee om een intieme bruiloft te vieren is er een van; de intimiteit die wordt gegenereerd door het huis van de familie is er een van, die meestal gekoppeld is aan het aantal gasten, verminderd en voldoende om die gezellige en privé omgeving te creëren. In sommige gevallen is de bruiloft zo intiem dat het bestaat uit maaltijden of diners van 5 of 10 personen, dus een huis is de perfecte locatie. Een andere reden is de sentimentele gehechtheid aan dat huis, waardoor de locatie de perfecte plek is om twee mensen uit het gezin in het huwelijk te verenigen.

Vanuit puur economisch oogpunt trouwen veel paren thuis om de kosten voor een locatie te besparen. Andere paren maken echter gebruik van hun land om hun bruiloft te organiseren, zoals bekend is in beroemde Amerikaanse films in luxe huizen met oneindige tuinen.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Maar voordat men de bruiloft gaat plannen, is het belangrijkste om realistisch te zijn en te weten waar men voor staat. Is het echt mogelijk om een bruiloft thuis te organiseren? Je moet namelijk een ruime huis hebben met verschillende ruimtes  en een tuin hebben om alles goed te kunnen organiseren. Het is niet dat een tuin verplicht is of dat je een landhuis nodig hebt om je bruiloft thuis te organiseren, maar een tuin biedt wel meer mogelijkheden.

MetSUUS”Iedereen woont natuurlijk anders. De een heeft een grote tuin en de ander zal juist de meeste ruimte binnen hebben. Als jullie over een grote tuin beschikken is dit waarschijnlijk de slimste plek om de bruiloft hier zo veel mogelijk te houden eventueel in combinatie met een schuur. Dit scheelt een hoop zorgen over je vloer en meubilair. Als jullie genoeg ruimte hebben is het leuk en handig om voor iedere setting (ceremonie, diner en het feest) een andere plek te kiezen. Zo hoef je niet (met behulp van de gasten) alles om te bouwen en met stoelen te gaan sjouwen. De cateraar of ceremoniemeester kan eventueel een setting opruimen of ombouwen nadat jullie en de gasten zijn verhuist.”

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

 Stap 2. Gebruik de ruimtes concreet

Een bruiloft thuis vereist een geweldige planning en gebruik van de ruimte. Bij een thuisbruiloft kan een weddingplanner daarom erg goed van pas komen, omdat ze veel ervaring hebben met allerlei soorten bruiloften.

De eerste stap is om je bepalen of je de ceremonie thuis houdt, of dat het op een andere locatie plaatsvindt. Wil je de ceremonie thuis, dan is er meer werk aan de winkel. Indien je een grote ruimte hebt zal het minder snel een probleem zijn, omdat je de ruimte gemakkelijker kunt inrichten en decoreren met bloemen. Zo kun je het altaar ook bijvoorbeeld decoreren met een boogdecoratie van bloemen. Naar aanleiding van het thema van je bruiloft kun je de rest van de ruimtes decoreren. Denk bijvoorbeeld aan decoratie met kaarsen, speciale verlichtingen en centerpieces op de tafels, maar ook Do It Yourself (DIY) decoraties (Ook kostenbesparend).

Foto: metSUUS
Foto: metSUUS

MetSUUS: ”Als je de bruiloft in de tuin viert, gaan we ervan uit dat het lente of zomer is en dat deze periode eerder goed dan slecht is. Maar aangezien het weer altijd onvoorspelbaar is, is het handig om een plan B te hebben.” Wil je niet het risico nemen dat je gasten natgeregend worden, plaats dan extra tenten in de tuin. Wordt het erg warm? Plaats dan zonneschermen zodat je gasten met een koel drankje kunnen afkoelen. (Tip: Bekijk hier 6 originele stijlen om drankjes op je bruiloft te presenteren).

Tegelijkertijd moeten cateraars over voldoende ruimte beschikken om te kunnen werken, ook als de ruimte niet ideaal is. De koks en obers moeten een plaats hebben om te koken en het voedsel af te voeren, of het nu de keuken zelf is, een aparte kamer of een ruimte in de tuin die ervoor bestemd is. Vergeet ook niet de fotografen en animators die hun spullen misschien in een bepaalde ruimte kwijt moeten.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

 Stap 3. Zorg voor het beste comfort van je gasten

Een thuisbruiloft hoort dezelfde sfeer te hebben als op een ‘normale’ bruiloft. Het is jullie bruiloft waarop jullie gasten volop willen genieten van het feestje. Doe er dus alles aan om hun van dezelfde gemakken als op een ‘normale’bruiloft’ te voorzien.

Denk bijvoorbeeld aan speciale parkeerplaatsen voor jullie gasten. Of het regelen van transport die hen van A naar B brengt. Dit is vooral belangrijk als je de bruiloft op verschillende plekken viert. Verwacht je een grote groep aan gasten, dan is het wellicht een goede keuze om voor transport te regelen zodat er geen verkeersopstoppingen plaatsvinden en het reizen van de ene locatie naar de anders sneller en gemakkelijker verloopt.

Eenmaal thuis gearriveerd zullen je gasten zich op hun gemak moeten voelen. Dit begint met het belangrijkste van alles: genoeg beweegruimte. Daarom raden wij aan om rationeel te zijn en het aantal gasten dat op je thuisbruiloft zullen zijn, te bespreken. Teveel mensen in een kleine ruimte kan namelijk veel ongemak veroorzaken.

”Andere dingen waar goed rekening mee gehouden moet worden, zijn toiletten. Als jullie veel mensen uitnodigen zal je er ook voor moeten zorgen dat er meerdere toiletten in de buurt zijn.” – MetSUUS.

Tot slot, moet je ook een ruimte bieden voor muziek, of het nu een DJ of band is die hun diensten levert. Naast de ruimte voor de DJ tafel moet er ook genoeg dansruimte zijn voor al je gasten!

Tip: Beluister hier de top 20 meest romantische liefdesliedjes voor jullie bruiloft!

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

 Stap 4. Reken op de professionals

Spreken we over professionals, dan bedoelen we alle leveranciers die op de dag van jullie trouwdag werkzaam zullen zijn. Het is belangrijk om deze mensen goed in vertrouwen te nemen en hen hun gang te laten gaan in de ruimte die jullie beschikbaar hebben gesteld. Vraag cateraars bijvoorbeeld naar hun eerdere ervaringen op thuisbruiloften zodat jullie weten met wie jullie in zee gaan. Je wilt uiteraard een goed verloop van de catering op je trouwdag!

Qua catering kan men het beste voor een lange cocktail of een banketbuffet kiezen met eetstalletjes in verschillende hoeken van de ruimte.

”Een trouwlocatie heeft vaak alles in huis en kunnen last minute nog iets uit de kast trekken of laten leveren. Bij jouw thuis is dat minder gemakkelijk. Er moet dus van alles opgebouwd worden etc. Om je eigen rust te behouden is het slim om dit (deels) over te laten aan een weddingplanner of ceremoniemeester. Diegene heeft de tijd om materialen op te halen, alles dubbel te checken en het klaar te zetten terwijl jij in de make-up of bij de kapper zit. Dit scheelt voor jou een hoop stress!” –  MetSUUS.

Tip: Bekijk hier de beste cateraars uit Zuid-Nederland.

Foto: Taste and More.
Foto: Taste and More.

 Stap 5. Maak gebruik van details

Omdat jullie je bruiloft thuis houden, zijn er ook oneindig veel mogelijkheden wat betreft de inrichting. Je hoeft geen rekening te houden met dat bepaalde dingen niet toegestaan zijn op bepaalde locaties. Zo kun je bijvoorbeeld een luchtkussen (afhankelijk van de ruimte), een schommel of een aparte ruimte voor kinderen aan je bruiloft toevoegen.

Je kunt in principe alles naar eigen wens inrichten en decoreren en jullie thuisbruiloft zo speciaal en uniek mogelijk maken. Wij weten zeker dat jullie met de tips van Zankyou en MetSUUS succes zullen hebben met het organiseren van jullie thuisbruiloft!

MetSUUS. Foto: Saskia van der Eijk Fotografie.Neem gerust contact op met metSUUS!
MetSUUS. Foto: Saskia van der Eijk Fotografie.

Bang dat het je niet in jullie eentje lukt? Neem dan een kijkje bij de beste weddingplanners van Zuid-Nederland en schakel extra hulp in! Wil jij niks van Zankyou missen? Volg ons dan op FacebookPinterest en Instagram voor de mooiste inspiratie voor jouw grote dag!

Neem contact op met de service providers die in dit artikel zijn genoemd!

Laat een bericht achter

Hoe organiseer je een bruiloft in 12 maanden?
Hoe organiseer je een bruiloft in 12 maanden?
Hoe begin je met het organiseren van een bruiloft? Met dit schema weet je precies waar je aan toe bent!
Met deze 5 stappen vermaak je alle kinderen op de bruiloft!
Met deze 5 stappen vermaak je alle kinderen op de bruiloft!
Kinderen op de bruiloften zorgen voor heel veel glimlachen en dat is natuurlijk top. Hoe je deze glimlach op hun gezicht krijgt? Dat leggen wij hier door middel van 5 simpele stappen uit!
Foto: Shutterstock
Hoe kies je de perfecte trouwlocatie in 5 stappen
Met zoveel prachtige trouwlocatie in Nederland en het buitenland kunnen wij ons voorstellen dat het heel lastig is om een keuze te maken. Wij hebben daarom 5 stappen op een rij gezet waarmee jullie zo de perfecte uitkiezen!

Creëer een bruiloft website

100% aanpasbaar met honderden ontwerpen om uit te kiezen. Zie meer ontwerpen >

Werkt u in de bruiloftindustrie?
Bent u een professional in de bruiloft industrie? Dan geeft Zankyou u en uw bedrijf de mogelijkheid om uw diensten te publiceren op onze website. Kom in contact met duizenden bruidsparen die ervoor kiezen om hun bruiloft te organiseren met Zankyou. Ontvang vrijblijvend informatie over de mogelijkheden die Zankyou uw bedrijf kan bieden! Meer informatie