De tafelschikking voor jullie bruiloft!

De tafelschikking voor jullie bruiloft!

Het is een lastige opgave, de tafelschikking maken voor jullie bruiloft, maar tegelijkertijd is het ook leuk om te doen!

De tafelschikking voor jullie bruiloft!
Foto: Shutterstock
  • Organiseren bruiloft
  • Adviseren
  • Bruidspaar

Het maken van een goede tafelschikking is een behoorlijke klus en kan nogal stressvol zijn. Je wilt natuurlijk dat iedereen het gezellig heeft tijdens het eten, dus is het best een puzzel om iedereen aan tafel te krijgen. Je verre oudtante heeft ruzie met je oom, dus die wil je zo ver mogelijk bij elkaar vandaan hebben. Maar waar zet je die oude vriend die verder niemand kent? En wie zouden goed met elkaar kunnen opschieten? We snappen dat je bijna niet weet waar te beginnen! Door deze vijf stappen en tips van The Memory Factory en Onbezorgde Trouwdag te volgen heb je straks de perfecte tafelschikking.

De tafelschikking: een must op jullie bruiloft

Tijdens de bruiloft krijg je te maken met twee groepen mensen die elkaar nog niet kennen. Daar willen jullie als bruidspaar natuurlijk verandering in brengen! Daarom kan een goede tafelschikking niet ontbreken op jullie trouwdag. Als jullie graag willen dat de gasten gemixt gaan zitten, weet je dat er gegarandeerd nieuwe contacten en leuke gesprekken zullen ontstaan! Daarnaast wil je ook rekening houden met mensen die liever niet naast elkaar willen zitten, bijvoorbeeld omdat ze het niet goed met elkaar kunnen vinden of omdat ze gescheiden zijn.

Etiquette bij de tafelschikking

Er bestaan een aantal officiële regels voor de omgangsvorm, oftewel etiquette, tijdens de tafelschikking. Deze zouden jullie kunnen gebruiken bij de tafelschikking, maar dat zijn jullie natuurlijk niet verplicht! Het kan jullie wat houvast geven voor het plaatsen van de gasten aan tafel, maar kijk vooral naar wat het prettigste is voor de gasten. Tijdens de trouwdag gaat natuurlijk alle aandacht uit naar jullie als bruidspaar, daarom mogen jullie bij de tafelschikking ook in het midden plaatsnemen. Volgens de officiële etiquette zit de bruid links van de bruidegom. Naast de bruid zit de vader van de bruidegom en naast de bruidegom zit de moeder van de bruid. Tegenover het bruidspaar zitten de moeder van de bruidegom en de vader van de bruid. Naast de schoonouders zitten de bruidsmeisjes en bruidsjongens en daarna volgt de overige familie, gerangschikt op leeftijd. Verder is het de bedoeling dat koppels niet naast elkaar zitten en dat de dames en heren elkaar afwisselen aan tafel. Een gezellige mix!

De tafelschikking: zo pak je stap voor stap het aan!

opslaanFoto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Stap 1. Haal de juiste materialen in huis

Zoals al eerder is verteld: het indelen van je vrienden en familie is een lastige puzzel. Om het zo makkelijk mogelijk voor jezelf te maken, pak er dan papier, kaarten, scharen, post-its, markeerstiften en pennen bij om te beginnen met het indelen van de tafelschikking! Als je weet op welke droomlocatie je diner plaatsvindt, begin dan met het tekenen van de tafels op een groot vel papier.

Wil jij het laatste nieuws voor jullie bruiloft niet missen?

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Maak vervolgens een lijst van al je gasten en schrijf ze daarna één voor één op de verschillende kleuren post-it’s (later vertellen we je hoe je de kleuren het beste kunt bepalen). Zodra de naam op een post-it staat, markeer je diezelfde persoon op de lijst. Zo zul je niemand vergeten!

opslaanFoto: Simone Bruidsfotografie
Foto: Simone Bruidsfotografie

Stap 2. Werk met een (bijna) definitieve gastenlijst

Het is belangrijk dat je gastenlijst definitief is, of in ieder geval bijna. Je hebt namelijk geen zin om een paar weken later de hele tafelschikking weer opnieuw te moeten doen! Kunnen jullie nou echt niet wachten met de tafelschikking, maar willen jullie wel helemaal zeker van je zaak zijn, dan kun je ook werken met een lijst met vervangers, in het geval dat er veel last-minute afmeldingen zijn. Wil je weten hoe je de gastenlijst maakt? Wij hebben een paar handige tips voor jullie opgesteld, waardoor je hem binnen no time af hebt!

opslaanFoto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Stap 3. Deel de gasten in kleuren in

Geef elke groep een andere kleur. De ouders krijgen bijvoorbeeld een blauwe post-it, broers-en zussen (met partners) een oranje, de ouderen een gele post-it, de neven en nichten een roze en de vrienden een groene. Het hangt van jullie af of je dezelfde kleur aan dezelfde tafel wilt hebben, of dat je ze juist wilt mengen! Degene die je bij jullie aan tafel wilt hebben, zoals jullie ouders, krijgen natuurlijk allemaal dezelfde kleur.

Het bruidspaar mag in het midden van de tafel plaatsnemen, lekker in het middelpunt, want deze dag draait ten slotte om hen. Wil je de officiële regels volgen dan zou de bruid links van de bruidegom moeten plaatsnemen (de kant van zijn hart). Naast de bruid zit de vader van de bruidegom en naast de bruidegom zit de moeder van de bruid. Ben je niet zo van de etiquettes? Dan kun je het natuurlijk ook bepalen zoals jij en je partner het zelf willen. The Memory Factory

Lees hier ook wie gebruikelijk is om naast je te hebben aan de hoofdtafel!

opslaanFoto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Komen er veel kinderen op je bruiloft? Dan adviseren The Memory Factory en Onbezorgde Trouwdag om een speciale kindertafel te hebben. Zet er teken/knutsel spulletjes neer zodat ze zich niet snel vervelen als ze op het eten moeten wachten, want kinderen hebben nu eenmaal minder geduld. Op deze manier kunnen de ouders ook lekker genieten van het diner!

Tenslotte zal er een groep mensen overblijven die niet tot een specifieke groep behoren. Vrienden van je ouders bijvoorbeeld, of een leraar die veel voor jullie allebei heeft betekend. Al deze mensen geef je dezelfde kleur en kun je bij elkaar aan een tafel zetten. Onbezorgde Trouwdag tipt om gasten die niemand kennen, bij gasten met ongeveer dezelfde interesses te plaatsen. Of je kiest ervoor om ze bij hun ‘leeftijdsgroep’ aan tafel te zetten. Daarnaast tipt The Memory Factory om de gasten die een conflict met elkaar hebben, natuurlijk niet naast elkaar maar ver van elkaar af te plaatsen.

opslaanFoto: De Grote Dag
Foto: De Grote Dag

Stap 4. Herstructureren

Er zijn altijd wel last-minute veranderingen. Gelukkig kun je dat op twee manieren oplossen! Zoals al eerder verteld, kun je gebruik maken van een lijst met vervangers. Dit zijn de mensen die je eigenlijk wel had willen uitnodigen, maar wat niet kon vanwege gebrek aan ruimte en budget. Je kunt er ook voor kiezen om de tafels aan te passen aan de nieuwe situatie.

opslaanFoto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Stap 5. Pas de tafels aan naar je smaak

Het is origineel om de tafels ook verschillende thema’s te geven. Dat kan natuurlijk in de sfeer van je bruiloft zijn, maar ook een originele indeling met speciale namen, zoals films, muziek, boeken of beroemdheden. Je kunt het zo gek niet bedenken! Het leuke daaraan is dat je de tafel ook kunt versieren met verwijzingen naar dit onderwerp.

Maak gebruik van bijvoorbeeld mooie kaartjes wat helemaal past in jullie thema en/of bij jullie trouwkaart en ander drukwerk. Je kan ook bij de ingang of op een zichtbare plek in de dinerzaal een mooi bord maken met een plattegrond. –  Onbezorgde Trouwdag

opslaanFoto: Onbezorgde Trouwdag
Foto: Onbezorgde Trouwdag

Veel mensen hebben mooie herinneringen aan reizen die zij hebben gemaakt en kiezen daarom voor het thema reizen, dan kun je dinertafels met landnamen aanduiden en op een grote wereldkaart laten zien in welk land je moet aanschuiven. Een andere manier is om de tafels te nummeren en de gasten een (reis)kaartje te geven met het tafelnummer erop. Op de tafels zelf kun je naambordjes zetten van de gasten. Deze kun je laten ontwerpen in de stijl of het thema die je voor de bruiloft uitgekozen hebt.  The Memory Factory

(Bekijk ook: De origineelste tafelnummers die je ooit hebt gezien!)

opslaanFoto: Onbezorgde Trouwdag
Foto: Onbezorgde Trouwdag

Veel succes met deze lastige, maar ook leuke opgave! Maar als je veel moeite in deze puzzel stopt, weet je zeker dat jijzelf én al je gasten het super naar hun zin zullen hebben op je bruiloft. Meer tips en inspiratie? Bekijk dan ook:

Neem contact op met de leveranciers die in dit artikel zijn genoemd!

Onbezorgde Trouwdag Weddingplanners
The Memory Factory Weddingplanners
Simone Bruidsfotografie Trouwfotografen
De Grote Dag Trouwfotografen

Laat een bericht achter

Ontvang 100% van uw geschenken in cash!