Op deze manier wordt het leuk om de tafelschikking voor je bruiloft te maken!

Het maken van een goede tafelschikking is een behoorlijke klus en kan nogal stressvol zijn. Je wilt natuurlijk dat iedereen het gezellig heeft tijdens het eten, dus is het best een puzzel om iedereen aan tafel te krijgen. Je verre oudtante heeft ruzie met je oom, dus die wil je zo ver mogelijk bij elkaar vandaan hebben. Maar waar zet je die oude vriend die verder niemand kent? En wie zouden goed met elkaar kunnen opschieten? We snappen dat je bijna niet weet waar te beginnen! Door deze vijf stappen en tips van The Memory Factory en Onbezorgde Trouwdag te volgen heb je straks de perfecte tafelschikking.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Stap 1. Haal de juiste materialen in huis

Zoals we eerder al zeiden: het indelen van je vrienden en familie is een lastige puzzel. Om het zo makkelijk mogelijk voor jezelf te maken, is het slim om er wat spullen bij te pakken of in huis te halen. Je hebt papier, kaarten, scharen, post-its, markeerstiften en pennen nodig voor je kunt beginnen met het indelen. Als je weet op welke droomlocatie je diner plaatsvindt, is het tijd om je mouwen op te stropen. Begin met het tekenen van de tafels op een groot vel papier.

Maak vervolgens een lijst van al je gasten en schrijf ze daarna één voor één op de verschillende kleuren post-it’s (later vertellen we je hoe je de kleuren het beste kunt bepalen). Zodra de naam op een post-it staat, markeer je diezelfde persoon op de lijst. Zo zul je niemand vergeten!

Foto: Simone Bruidsfotografie
Foto: Simone Bruidsfotografie

Stap 2. Werk met een (bijna) definitieve gastenlijst

Het is belangrijk dat je gastenlijst definitief is, of in ieder geval bijna. Je hebt namelijk geen zin om een paar weken later de hele tafelschikking weer opnieuw te moeten doen! Kunnen jullie nou echt niet wachten met de tafelschikking, maar willen jullie wel helemaal zeker van je zaak zijn, dan kun je ook werken met een lijst met vervangers, in het geval dat er veel last-minute afmeldingen zijn. Wil je weten hoe je de gastenlijst maakt? Wij hebben een paar handige tips voor jullie opgesteld, waardoor je hem binnen no time af hebt!

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Stap 3. Deel de gasten in kleuren in

Geef elke groep een andere kleur. De ouderen krijgen bijvoorbeeld een gele post-it, de neven en nichten een roze en de vrienden groen. Het hangt van jou af of je dezelfde kleur aan dezelfde tafel wilt hebben, of dat je ze juist wilt mengen! Degene die je bij jou aan tafel wilt hebben, zoals jullie ouders, krijgen natuurlijk allemaal dezelfde kleur.

Het bruidspaar mag in het midden van de tafel plaatsnemen, lekker in het middelpunt, want deze dag draait ten slotte om hen. Wil je de officiële regels volgen dan zou de bruid links van de bruidegom moeten plaatsnemen (de kant van zijn hart). Naast de bruid zit de vader van de bruidegom en naast de bruidegom zit de moeder van de bruid. Ben je niet zo van de etiquettes? Dan kun je het natuurlijk ook bepalen zoals jij en je partner het zelf willen. The Memory Factory

Lees hier ook wie gebruikelijk is om naast je te hebben aan de hoofdtafel!

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Komen er veel kinderen op je bruiloft? Dan adviseren The Memory Factory en Onbezorgde Trouwdag om een speciale kindertafel te hebben. Zet er teken/knutsel spulletjes neer zodat ze zich niet snel vervelen als ze op het eten moeten wachten, want kinderen hebben nu eenmaal minder geduld. Op deze manier kunnen de ouders ook lekker genieten van het diner!

Ten slotte zal er een groep mensen overblijven die niet tot een specifieke groep behoren. Vrienden van je ouders bijvoorbeeld, of een leraar die veel voor jullie allebei heeft betekend. Al deze mensen geef je dezelfde kleur en kun je bij elkaar aan een tafel zetten. Onbezorgde Trouwdag tipt om gasten die niemand kennen, bij gasten met ongeveer dezelfde interesses te plaatsen. Of je kiest ervoor om ze bij hun ‘leeftijdsgroep’ aan tafel te zetten. Daarnaast tipt The Memory Factory om de gasten die een conflict met elkaar hebben, natuurlijk niet naast elkaar maar ver van elkaar af te plaatsen.

Foto: De Grote Dag
Foto: De Grote Dag

Stap 4. Herstructureren

Er zijn altijd wel last-minute veranderingen. Gelukkig kun je dat op twee manieren oplossen! Zoals we eerder al zeiden kun je gebruik maken van een lijst met vervangers. Dit zijn de mensen die je eigenlijk wel had willen uitnodigen, maar wat niet kon vanwege gebrek aan ruimte en budget. Je kunt er ook voor kiezen om de tafels aan te passen aan de nieuwe situatie.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Stap 5. Pas de tafels aan naar je smaak

Grappig is om de tafels ook verschillende thema’s te geven. Dat kan natuurlijk in de sfeer van je bruiloft zijn, maar ook een originele indeling met speciale namen, zoals films, muziek, boeken of beroemdheden. Je kunt het zo gek niet bedenken. Het leuke daaraan is dat je de tafel ook kunt versieren met verwijzingen naar dit onderwerp.

Maak gebruik van bijvoorbeeld mooie kaartjes wat helemaal past in jullie thema en/of bij jullie trouwkaart en ander drukwerk. Je kan ook bij de ingang of op een zichtbare plek in de dinerzaal een mooi bord maken met een plattegrond. –  Onbezorgde Trouwdag

Foto: Onbezorgde Trouwdag
Foto: Onbezorgde Trouwdag

Veel mensen hebben mooie herinneringen aan reizen die zij hebben gemaakt en kiezen daarom voor het thema reizen, dan kun je dinertafels met landnamen aanduiden en op een grote wereldkaart laten zien in welk land je moet aanschuiven. Een andere manier is om de tafels te nummeren en de gasten een (reis)kaartje te geven met het tafelnummer erop. Op de tafels zelf kun je naambordjes zetten van de gasten. Deze kun je laten ontwerpen in de stijl of het thema die je voor de bruiloft uitgekozen hebt.  The Memory Factory

(Bekijk ook: De origineelste tafelnummers die je ooit hebt gezien!)

Foto: Onbezorgde Trouwdag
Foto: Onbezorgde Trouwdag

Veel succes met deze lastige, maar ook leuke opgave! Maar als je veel moeite in deze puzzel stopt, weet je zeker dat jijzelf én al je gasten het super naar hun zin zullen hebben op je bruiloft. Meer tips en inspiratie? Bekijk dan deze prachtige Styled Shoot: A Moody Daydream en vergeet ons niet te volgen op InstagramFacebook en Pinterest om niets te missen.

Neem contact op met de leveranciers die in dit artikel zijn genoemd!

Laat een bericht achter

Credits: Dario Endara Photography
Trouwen in de tuin? Tips & trucs om er een onvergetelijk huwelijksfeest van te maken.
Nu de zon schijnt wil je niet anders: een bruiloft in je eigen tuin. Waar moet je op letten om je tuin bruiloft tot een daverend succes te maken? Zankyou zet tips voor jullie op een rijtje om er een onvergetelijke dag van te maken.
Foto: Lindsay Madden
Hoe kies je de muziek voor je bruiloft?
Muziek is enorm belangrijk op jullie bruiloft. Er zijn miljoenen nummers, maar hoe kies je de juiste? Wij helpen jullie op weg!
Hoe organiseer je een intieme bruiloft? Wij geven tips!
Hoe organiseer je een intieme bruiloft? Wij geven tips!
Houden jullie de bruiloft liever intiem? Dit kunnen wij volledig begrijpen! Lees hier 5 tips voor een geweldige, intieme bruiloft!

Creëer een bruiloft website

100% aanpasbaar met honderden ontwerpen om uit te kiezen. Zie meer ontwerpen >

Werkt u in de bruiloftindustrie?
Bent u een professional in de bruiloft industrie? Dan geeft Zankyou u en uw bedrijf de mogelijkheid om uw diensten te publiceren op onze website. Kom in contact met duizenden bruidsparen die ervoor kiezen om hun bruiloft te organiseren met Zankyou. Ontvang vrijblijvend informatie over de mogelijkheden die Zankyou uw bedrijf kan bieden! Meer informatie