De aankomst en het vertrek op de trouwlocatie - 5 stappen voor een onvergetelijke entree!

Op jullie grote dag tellen de kleinste details mee… Ook jullie aankomst op de trouwlocatie! Dit is zo’n bijzonder moment dat jullie voor altijd bij zal blijven. De aankomst (en het vertrek) op de trouwlocatie is iets waar niet altijd goed aan wordt gedacht, maar toch is het handig om hierover na te denken om lastige situaties te kunnen vermijden. In dit artikel vind je een aantal zaken die goed zijn om rekening mee te houden, ook wat betreft de tradities die hierbij komen kijken. Lees snel verder!

OuiYesSi. Foto: Ilka van Wieren
OuiYesSi. Foto: Ilka van Wieren

Coördineer de entree

Het coördineren van de entree op de trouwlocatie is een noodzakelijk onderdeel in de organisatie. Het is aanbevolen om iemand aan te wijzen, zoals een ceremoniemeester, die de de aankomst van al jullie gasten kan coördineren en al hun vragen kan beantwoorden. Door van tevoren te bespreken hoe jullie willen dat jullie gasten zitten bij de ceremonie, kan de ceremoniemeester er voor zorgen dat iedereen op de juiste plek komt te zitten. Denk er bijvoorbeeld aan dat het handig als als de, zogeheten, ¨directe deelnemers¨ van de ceremonie, zoals jullie familie, getuigen en bruidsmeisjes, vooraan komen te zitten.

Over het algemeen wordt er voor gekozen om de zitplaatsen van de gasten te splitsen tussen de twee personen die in het huwelijk treden. De twee families zitten dan beide aan een andere kant van de zaal. Traditioneel gezien wordt er gekozen voor de gasten van de bruid aan de linkerkant en die van de bruidegom aan de rechterkant (als je het van achteren bekijkt). Tegenwoordig wordt er echter steeds vaker gekozen voor een andere opstelling bij de ceremoniehet is maar net waar jullie je fijn bij voelen!

Grappig detail: trouwen jullie in het gemeentehuis? Dan zit juist de bruid rechts en de bruidegom links – net andersom!

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Over het algemeen worden de eerste drie rijen gereserveerd voor de belangrijkste gasten, gevolgd door beste vrienden en dan de rest. Aangezien het waarschijnlijk is dat niet iedereen hierop zal letten bij aankomst bij de trouwlocatie, is het aanbevolen om dit van tevoren te bespreken met de ceremoniemeester zodat hij/zij dit in goede banen kan laten verlopen. Het is natuurlijk het mooiste als, op de trouwfoto´s, de mensen die zo belangrijk voor jullie zijn op de voorgrond te zien zijn.

Gaan jullie trouwen in de kerk? Lees dan ook dit artikel over alles wat je moet weten!

Houd rekening met belangrijke rollen tijdens de ceremonie

Het belangrijkste tijdens jullie grote dag, is dat jullie keuzes maken waarbij jullie je goed voelen. Wij staan helemaal achter jullie keuze om alles op een originele manier aan te pakken! Willen jullie toch een aantal tradities meepakken tijdens jullie ceremonie, dan is het belangrijk om na te denken over de volgende formele protocollen.

Traditioneel gezien worden gasten zondere en leidende rol in de ceremonie als eerste binnenkomen. Hierbij tellen ook de ¨belangrijke gasten¨ mee, die geen rol zullen spelen tijdens de ceremonie – ook al hebben zij een bevoorrechte plaats op de ceremonie locatie: namelijk vooraan.

OuiYesSi. Foto: Sanne Francis
OuiYesSi. Foto: Sanne Francis

Daarna komen de rest van de gasten binnen, die wel een speciale rol hebben. Met een speciale rol bedoelen wij, bijvoorbeeld: de ouders, getuigen, bruidsmeisjes, etc. Soms wordt er voor gekozen om voor deze mensen, een speciale plek te reserveren voor bij de ceremonie. Op deze manier kunnen deze gasten gemakkelijk het altaar bereiken om hun rol te kunnen uitoefenen.

Vervolgens maakt de bruidegom zijn entree met, in de meeste gevallen, zijn moeder. Zijn moeder neemt vervolgens plaats op de voor haar gereserveerde plaats, terwijl de bruidegom wacht op het grote moment: de aankomst van zijn toekomstige vrouw. Maar, voordat het zover is komen nu, indien van toepassing, de bruidskindjes binnen om de weg naar het altaar te versieren met, bijvoorbeeld, bloemblaadjes.

En dan het moment waar iedereen zo lang op heeft gewacht: de aankomst van de bruid! De bruid wordt aan haar linkerarm, traditioneel gezien, gebracht door haar vader. Hij neemt de bruid vast met zijn rechterarm. Eventueel zijn er bruidskindjes aanwezig die de sluier van de bruid vasthouden. Eenmaal aangekomen bij het altaar zal de vader van de bruid haar ¨weggeven¨ aan haar toekomstige man. Altijd een mooi moment!

Foto: CFoto
Foto: CFoto

Het verlaten van de ceremonie locatie: stap voor stap

Zodra de ceremonie voorbij is, en de newly weds elkaar het jawoord hebben gegeven en hun trouw bevestigen met een eerste kus, is het tijd om de ceremonie locatie te verlaten. Denk er van tevoren over na hoe jullie dit willen gaan doen… Traditioneel gezien is het bruidspaar het eerste met het verlaten van de locatie, waarna zij een mini foto-momentje tegemoet gaan als vers bruidspaar!

Daarna worden zij buiten de ceremonie locatie opgewacht door hun gasten – vinden jullie het leuk dat jullie gasten hier met rijst gaan strooien? Denk er van tevoren goed over na óf jullie dit leuk vinden, wie hierbij aanwezig moeten zijn of dat jullie het wellicht minder traditioneel aan willen pakken.

Vervolgens is het tijd voor meer foto´s: dit keer met al jullie dierbaren! Houdt er rekening mee dat niet iedereen hier bij aanwezig zal zijn, zorg er dus voor dat er goed gecommuniceerd is met alle gasten waar zij verwacht worden en wanneer. Laat de fotograaf bij dit fotomomentje de leiding nemen, want hij/zij heeft ervaring en zal ervoor zorgen dat alles soepel verloopt! Zonder stress zullen jullie de leukste foto´s krijgen!

Zorgen over jullie trouwfoto´s? Met deze tips zullen jullie altijd goed op de foto staan!

Foto: CFoto
Foto: CFoto

Alternatieven voor het traditionele gooien van de rijst

Zoals eerder benoemd, wordt het bruidspaar na de ceremonie veelal buiten opgewacht door hun gasten. Het traditionele gooien van de rijst, die het bruidspaar vruchtbaarheid toewenst voor hun toekomst samen – wordt steeds vaker vervangen door een alternatief. Kies bijvoorbeeld voor bloemblaadjes, zowel vers als droog – wat een super romantisch effect geeft! Ook confetti is ontzettend populair! Willen jullie wel kiezen voor confetti, maar maken jullie je zorgen over de ecologische factor? Informeer dan naar bio friendly opties. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij Bladconfetti. Een echte topper voor de foto´s zijn zeepbellen: dit geeft een super tof effect (maar kan wel vlekken…). De mogelijkheden eindigen niet hier, jullie kunnen ook kiezen voor: lavendel zaden, linten, ballonnen óf wat jullie maar willen!

Bladconfetti. Foto: Fotografie Chantal
Bladconfetti. Foto: Fotografie Chantal

Tips van Zankyou

Ons grootste advies is eenvoudig: wees jezelf! Kiezen jullie ervoor om deze tradities en protocollen te volgen, volg dan deze richtlijnen. Maar als jullie deze willen overslaan of aanpassen, moeten jullie je vooral vrij voelen om te doen wat jullie willen! Laat je niet meeslepen door welbedoelde adviezen van jullie familie, en maak geen zorgen over wat zij van tevoren van jullie keuzes vinden. Het allerbelangrijkste is dat jullie achter je keuze staan, en dat dit voor jullie de mooiste dag van jullie leven wordt – dan zul je zien dat iedereen blij voor jullie is! Geniet!

Foto: CFoto
Foto: CFoto

Met deze 5 tips weten jullie waar jullie rekening mee moeten houden bij jullie aankomst bij de ceremonielocatie én bij het vertrek. Blijf trouw aan jezelf en zorg dat het goed georganiseerd is zodat jullie zonder stress kunnen genieten van jullie trouwceremonie! Zijn jullie nog op zoek naar een trouwambtenaar? Bekijk dan hier de beste trouwambtenaren uit Noord-Nederland & Zuid-Nederland.

Volg ons ook op PinterestInstagram en Facebook om nooit iets van ons te missen!

Neem contact op met de service providers die in dit artikel zijn genoemd!

Laat een bericht achter

In 5 stappen een succesvolle themabruiloft organiseren
In 5 stappen een succesvolle themabruiloft organiseren
Jullie bruiloft een extra dimensie geven door te kiezen voor een thema? Door het nemen van deze 5 stappen kan het niet meer mis gaan!
Foto: Shutterstock
7 tips voor het organiseren van een strandbruiloft!
Trouwen met je voetjes in het zand, de zon op je bol en een fris briesje. Wat wil je nog meer? Bekijk hier 7 tips voor de organisatie van jullie strandbruiloft!
De beste winkels voor het kopen van het perfecte pak voor de bruidegom
De beste winkels voor het kopen van het perfecte pak voor de bruidegom
In tegenstelling tot wat je misschien denkt, draait de bruiloft echt niet alleen om de bruid en hoe zij eruit ziet. Ook het kiezen van het perfecte trouwpak is belangrijk, zodat de bruidegom er op zijn knapst uitziet op de trouwdag. Hier kun je het beste slagen voor de meest prachtige trouwpakken!

Creëer een bruiloft website

100% aanpasbaar met honderden ontwerpen om uit te kiezen. Zie meer ontwerpen >

Werkt u in de bruiloftindustrie?
Bent u een professional in de bruiloft industrie? Dan geeft Zankyou u en uw bedrijf de mogelijkheid om uw diensten te publiceren op onze website. Kom in contact met duizenden bruidsparen die ervoor kiezen om hun bruiloft te organiseren met Zankyou. Ontvang vrijblijvend informatie over de mogelijkheden die Zankyou uw bedrijf kan bieden! Meer informatie