Hoe verloopt een trouwdag? Een complete tijdsplanning van jouw grote dag!

Als je denkt aan jullie bruiloft, dan denk je meteen aan het jawoord. Andere onderdelen van de bruiloft zoals de taart aansnijden en aan het feest komen vast ook in je hoofd op, maar in welke volgorde? En hoe lang duurt alles? Hoe ziet een complete bruiloftsdag er eigenlijk uit?

Wij hebben een handig overzicht gemaakt van A tot Z voor de complete planning van de dag van jullie bruiloft. Superhandig als leidraad, dus lees snel verder!

Foto: For Your Moment
Foto: For Your Moment

Waar moet je rekening mee houden?

De indeling van jullie bruiloft is natuurlijk helemaal afhankelijk van de grootte van de viering, de locatie en het soort bruiloft. En hoewel het een onmogelijke en tijdverslindende taak lijkt, scheelt een goede planning je een hoop stress. Is het maken van een planning echt niet jouw ding, en kun je sowieso wel wat extra hulp gebruiken bij jullie bruiloft? Dan is een weddingplanner als Heidi van For Your Moment wellicht dé oplossing voor je. Heidi heeft veel ervaring met het organiseren van bruiloften en kan dan ook een draaiboek maken als geen ander. “Ik ben erg sterk in het maken van zowel een plan van aanpak voor de voorbereidingen, als in het maken van een gedetailleerd draaiboek voor tijdens de huwelijksdag zelf.”

Wil je het toch graag zelf doen? Er zijn verschillende onderdelen waar je rekening mee moet houden. Het allerbelangrijkste is om te weten hoe lang iedereen nodig heeft. De kapster, de visagist, de fotograaf, de ceremoniemeester, de koks, ga zo maar door! Op basis van de tijdsduur van elk onderdeel van de bruiloft begin je met de planning, zo weet je hoeveel tijd je hebt voor de rest van de onderdelen van de bruiloft.

Foto: For Your Moment
Foto: E&P Wedding Pictures

08.00 – 12.00: Opstaan, ontbijt, haar, make-up en jurk

Het is belangrijk om genoeg tijd te nemen voor jouw ochtendritueel. Je wilt namelijk niet gehaast aan je grote dag beginnen en daarbij is een fijne stressvrije ochtend erg belangrijk. Neem de tijd om rustig wakker te worden, te douchen, en te ontbijten. Daarna is het tijd voor de voorbereiding.

Weddingplanner Heidi vertelt: “Plan in de laatste zes weken voor jullie trouwdag niets in jullie organisatieplanning. Ongetwijfeld is er sprake van uitloop in de organisatie. Het is dan belangrijk dat je rust houdt en niet direct in de stress schiet!”

Het stylen van het kapsel duurt ongeveer één uur, en het aanbrengen van de make-up zo’n 45 minuten tot 1 uur, afhankelijk van de look. Hoe dan ook is het goed om te overleggen met de kapper en visagist hoelang hij of zij nodig hebben, om helemaal zeker te zijn. Het  is aan jou of je zelf je haren doet, of het laat doen. “Schakel hulp in voor onderdelen waar jullie niet goed in zijn. Je kan niet alles zelf!” aldus Heidi.

Zodra je haar en make-up zijn gedaan, is het tijd om je jurk aan te trekken. Eindelijk! De tijd die je nodig hebt om de jurk aan te trekken verschilt per jurk. Zijn er veel knopen? Is de stof heel delicaat? Heb je veel accessoires waar je rekening mee moet houden? Vergeet daarnaast niet om tijd in te plannen voor de lingerie, schoenen en sieraden. Weet je nog hoe lang het klaarmaken duurde in de winkel bij de laatste fitting? Reken 30 minuten extra, en je zit zeker goed.

Als je wilt dat de fotograaf foto’s maakt van dit bijzondere moment van voorbereiding, reken hier dan wat tijd voor. Het is niet nodig dat de fotograaf aanwezig is vanaf het moment dat je opstaat, maar tijdens de make-up en het haar en het aankleden zijn er mooie momenten die je vast graag vastgelegd wilt hebben.

Nu ben je klaar! Neem nog een kleine snack voordat je de deur uitgaat want er is niets vervelenders dan een hongergevoel tijdens de ceremonie!

Foto: For Your Moment
Foto: E&P Wedding Pictures

13.00: Aankomst locatie

Zodra je klaar bent om naar de ceremonielocatie te gaan, begint het echt! Misschien vertrekken jullie samen in een mooie auto naar de locatie, of zien jullie elkaar daar. Weddingplanner Heidi geeft als tip: “Regel (als verrassing) iets leuks voor elkaar. Zoek bijvoorbeeld de favoriete auto uit van de bruidegom als vervoer!” Waar het ook is, jij en je partner zien elkaar voor het eerst en dat is misschien een moment dat je wilt vastleggen, een fotomoment dat ook wel de first look wordt genoemd. Verder wil je misschien nog wat foto’s maken met de familie voordat de ceremonie begint? Houd hier ook weer rekening met wat extra tijd. Tevens is Heidi ook ceremoniemeester! Het is belangrijk om goed na te denken over je ceremoniemeester. Deze doet namelijk veel achter de schermen en maakt de ceremonie bijzonder.

Aangekomen op de locatie begroeten jullie de gasten en maken jullie je klaar voor het jawoord. De entree is een bijzonder en feestelijk moment waar je zonder tijdsdruk van wilt genieten. Maar hoewel het fijn is om iedereen te zien, heb je na afloop van de ceremonie genoeg tijd om iedereen persoonlijk te begroeten. Laat je daarom niet meeslepen door de gezelligheid en bereid je voor op de ceremonie.

Heidi vertelt: “Het belangrijk om een paar momenten te reserveren met je partner tijdens jullie trouwdag. Neem deze op in het draaiboek! Het is zonde als jullie elkaar op jullie eigen bruiloft nauwelijks zien en/of spreken omdat jullie druk aan het praten zijn met alle gasten.”

Foto: For Your Moment
Foto: E&P Wedding Pictures

14.00: Start ceremonie

De ceremonie duurt gewoonlijk zo’n 45 minuten tot 1 uur. Je weet natuurlijk nooit hoe lang de ceremonie echt duurt, maar met één uur zit je sowieso safe. “Het is altijd romantisch om iets persoonlijks te regelen tijdens de ceremonie: denk bijvoorbeeld aan jullie favoriete lied door een artiest live ten gehore laten brengen!” geeft weddingplanner Heidi als een goede tip. Na afloop zijn er natuurlijk veel mensen die jullie willen feliciteren. Neem de tijd om de eerste felicitaties in ontvangst te nemen.

Mocht er na het officiële gedeelte nog een kerkelijke inzegening zijn, plan dan 2 uur in. Dit is iets wat ruim genomen, maar beter teveel tijd dan te weinig!

15.00: Fotoshoot

Na de ceremonie is het tijd voor de foto’s! Reken minimaal één uur voor de fotoshoot. Neem genoeg tijd voor deze reportage want het is hét moment om jullie liefde en looks vast te leggen. Dit is een dag die jullie nooit willen vergeten, en de professionele fotograaf zal jullie hierbij helpen, maar hij of zij heeft wél genoeg tijd nodig. Als de fotoshoot op een andere locatie is, houd dan rekening met reistijd. Ook is het verstandig even een minipauze in te lassen vóór en na de fotoshoot. Een adempauze waarin je even wat kunt eten, drinken en je kunt opfrissen.

Foto: For Your Moment
Foto: For Your Moment

17.00: Receptie en felicitatie

Zodra de fotoreportage is afgelopen is het tijd voor de receptie en de felicitaties. Eindelijk hebben jullie tijd voor degasten, en kunnen jullie even lekker borrelen. Een receptie duurt gemiddeld 2 uur, en de toost loopt daarna langzaam over in het diner. Als jullie de taart willen aansnijden tijdens de receptie, houd hier dan rekening mee in de planning.

19.00: Diner

Na de receptie en de felicitaties is het tijd voor het diner. Het is een gezellig moment waarbij je ook nog eens lekker kunt eten. Voor jou en je partner is het een fijn moment om even tot rust te komen, en te zitten. Het diner loopt vaak uit, dus zorg voor een ruime planning. Het lijkt misschien lang om 2,5 of zelfs 3 uur in te plannen, maar geloof ons, het is zo om! Naast het eten zal er namelijk ook tijd zijn voor speeches, waar verschillende gasten soms lang de tijd voor nemen. Je wilt zorgeloos kunnen genieten van de mooiste verhalen, dus houd hier rekening mee. Daarnaast verschilt het diner natuurlijk van duur. Sommige diners als een walking dinner, of een buffet, zijn sneller dan een compleet driegangendiner. Per gang reken je zo’n 30 tot 45 minuten en als je rustig wilt natafelen met taart en koffie, voordat het feest begint, zit je al snel aan de 3 uur.

Foto: For Your Moment
Foto: E&P Wedding Pictures

21.30: First dance en feest

Niet iedereen doet het, maar het is zeker een prachtig moment: the first dance. De eerste dans kan tussen vader en dochter zijn, of moeder en zoon. Maar je kunt natuurlijk ook de eerste dans tussen jou en je partner houden! Hoe romantisch is dat! De first dance is een moment waarop alle gasten naar jullie kijken, en een super intiem moment voor jullie twee. Na de first dance is het tijd voor het echte feest, en de dj zal de romantische muziek dan ook over laten gaan in een gezellige beat.

Een gemiddeld feest duurt tussen de 3 en 5 uur. Dit is natuurlijk afhankelijk van het aantal gasten, jullie voorkeuren, en de locatie. Overleg met de locatie tot wanneer het feest kan of mag duren. Tegen het einde van het feest kun je afscheid gaan nemen van de gasten. Neem hiervoor de tijd, voordat jullie in de auto verdwijnen en de huwelijksnacht met je partner begint!

Foto: For Your Moment
Foto: For Your Moment

Extra tips:

Start met de planning aan het einde van de dag. Hoe laat is het feest afgelopen? Bedenk dan hoe lang je wilt of kunt feesten. Je kunt ook uitgaan van het tijdstip van de ceremonie, en dan vanuit dit moment vooruitplannen en terugrekenen. Hoewel het organiseren veel werk vereist vindt Heidi, weddingplanner van For Your Moment, het vooral belangrijk dat jullie genieten vanaf het begin van de organisatie tot en met de afhandeling. En tijdens de trouwdag: laat het los en geniet!

Hoewel het fijn is flexibel te zijn, is het belangrijk een paar belangrijke tijdstippen vast te zetten, zodat je deze zéker als leidraad kunt gebruiken. Heidi adviseert om altijd het draaiboek van de trouwdag met meerdere mensen door te nemen. Hierdoor kan je checken of je overal aan gedacht hebt. Iedereen denkt namelijk weer aan iets anders!

Neem voor elke activiteit iets meer tijd dan je denkt nodig te hebben. Het is fijner om tijd over te hebben dan dat je niet kunt genieten omdat je haast hebt. Hoewel het op papier lijkt alsof je veel tijd over hebt, bestaan deze halve uurtjes in praktijk bijna niet en wordt het gehele programma één geheel.

Foto: For Your Moment
Foto: For Your Moment

Krijgen jullie de kriebels van een volle trouwdag en willen jullie het heel anders doen? Dat kan! Het is jullie dag, dus maak ervan wat je wilt. Jullie kunnen bijvoorbeeld een heel weekend plannen, alleen daggasten uitnodigen, minder rekening houden met avondgasten, of op een andere dag trouwen voor de wet – op deze manier kan de bruiloft later beginnen wat voor rust in de ochtend geeft.

Wij hopen dat jullie met deze planning een geweldige basis hebt voor de verdere planning van jouw grote dag. Wil je op de hoogte blijven van tips uit de weddingindustrie? Of meer van dit soort artikelen zien? Volg ons dan op Facebook, Pinterest en Instagram!

Lees ook:

Neem contact op met de leveranciers die in dit artikel zijn genoemd!

Laat een bericht achter

Voorkom dat je dag in het water valt: hoe overleef ik een regenachtige bruiloft in 5 stappen!
Voorkom dat je dag in het water valt: hoe overleef ik een regenachtige bruiloft in 5 stappen!
Laten we eerlijk zijn: als je in Nederland trouwt is er best wat kans op regen. Daarom leggen we je in dit artikel uit hoe je de dag waterproof kan maken!
Hoe blazen jullie de gasten op de bruiloft omver met de perfecte openingsdans?
Hoe blazen jullie de gasten op de bruiloft omver met de perfecte openingsdans?
De openingsdans op de bruiloft kan voor veel stress zorgen. Om slapeloze nachten te voorkomen hebben wij hier een aantal tips op een rij gezet voor de perfecte openingsdans!
Hoe organiseer je in 5 stappen je bruiloft op het strand
Hoe organiseer je in 5 stappen je bruiloft op het strand
Een bruiloft op het strand, wie droomt daar niet van? Heerlijk met de voeten in het zand, onder de warme zon. Toch zijn er een paar dingen waar je op moet letten als je gaat trouwen op het strand. Lees onze tips van de experts, en ga voor een fantastische bruiloft op het strand!

Creëer een bruiloft website

100% aanpasbaar met honderden ontwerpen om uit te kiezen. Zie meer ontwerpen >

Werkt u in de bruiloftindustrie?
Bent u een professional in de bruiloft industrie? Dan geeft Zankyou u en uw bedrijf de mogelijkheid om uw diensten te publiceren op onze website. Kom in contact met duizenden bruidsparen die ervoor kiezen om hun bruiloft te organiseren met Zankyou. Ontvang vrijblijvend informatie over de mogelijkheden die Zankyou uw bedrijf kan bieden! Meer informatie